ZELENÁK KATALIN FERENCZY NOÉMI DÍJAS KÁRPITMŰVÉSZ ONLINE KIÁLLÍTÁSA
Zelenák Katalinról
1958. május 3-án Miskolcon született.
Művészeti tanulmányok: 1977-1983, a Budapesti Iparművészeti Főiskola / ma, MOME, Moholy Nagy Művészeti Egyetem / Textil Tanszék Gobelin Falikárpit Tanszakán, 1983-ban.
Mestere Plesnivy Károly volt.
Tanulmányút, ösztöndíj: 1984, Franciaország.
Cziffra-ösztöndíjasként két hónapot tölthetett Franciaországban, Senlisben, Gemenosban és Dél-Franciaországban.
Csoportos kiállítások:
1984
Gemenos, Franciaország: Cziffra-ösztöndíj kiállítás.
Senlis, Franciaország: Cziffra-ösztöndíj kiállítás.
Budapest, Ernst múzeum: F.I.S. kiállitás
1985
London, Contemporary Textil Gallery.
Budapest, Vigadó Galéria: Cziffra Alapitvány kiállitása
1986
Budapest, Vigadó Galéria: „Gobelin 14”
1987
„Kortárs Magyar Textilművészet” Nottingham, Bralisleg, Leicester
Kölesd, Tengelic, Szirák-Kastély Galéria: Cziffra Alapitvány kiállitás
Budapest, Csók Galéria: „Gobelin 14”
1989
München, Theater Galerie im Karlshof: „Gobelin 14”
1990
Budapest: Csepel Galéria: „Gobelin 14”
1991
Budapest, Vigadó Galéria: Ferenczy kiállítás.
Palma de Mallorca: Ferenczy kiállítás.
1993
Budapest, Csók Galéria: Figurális Gobelin.
1994
Budapest, Petőfi Csarnok: Tavaszi tárlat.
1995
Budapest, Stefánia Galéria: Zuglói képzőművészek kiállitása
Budapest, Iskola Galéria, Advent 95.
1996
Budapest, Olaf Palme Ház, „Együtt 11OO éve”
1996-1998
Szombathely,Szombathelyi Képtár, Szombathelyi Textil Biennálé.
Gödöllő: Textil Bennálé kiállítása.
1997
Nádasladányi Szimpózium.
Budapest, Stefánia Galéria, Felvetések. A Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiálítása.
1998
Tölgyfa Galéria, A Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállítása.
Budapest, „Csend” Vigadó Galéria
1999
Budapest, Vigadó Galéria: Petőfi a képzőművészetben
Kiskőrös, Petőfi Múzeum: Petőfi a képzőművészetben
2000
Kecskemét, Téli tárlat 2ooo
1ooo ÉV- Magyar Szentek, Kecskeméti Képtár/Cifra Palota
2001
Esztergom, Szt István és műve szövött kárpiton Esztergomi Keresztény Múzeum
Szentendre, Ferenczy Noémi és követői, Szentendrei Művészeti Malom
Budapest, Magyar Milleniumi Iparművészet, Budapest Műcsarnok
Keszthely, PELSO – Országos kerámia és textil kiállitás
Budapest, Nemzetközi Milleniumi Kortárs Kiállitás
Nemzetközi Kárpit- Szépművészeti Múzeum
Genf, / Svájc/ Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállitása.
Gödöllő, Élmény és Eszmény- Királyi Kastély
2002
Le Fil Hongrois- Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállitása
Nemzetek Palotája / Genf / CH.
Kortárs Kárpit Magyarországról-PALAZZÓ TORLONIA, Ceri – Cerveteri ITÁLIA
2003
Budapest, 7 év 77 művész -Budavári Kárpitműhely
Szombathely, I. Szombathelyi Triennálé Szombathelyi Képtár
Szent István Galéria Budapest- Piarista tervek, „Mátyás és kora” Magyar Kárpitművészek Egyesülete
2005
„Keresztülszőtték, fonták szívemet…”kárpitkiállítás Petőfi Sándor költészete
Magyar Kultúrális Intézet, Varsó
Első Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé-Kecskemét Cifra Palota
2006
Szombathely, II. Szombathelyi Textiltriennálé
Budapest, „Bartók”-Országos kiállitás
Kecskemét, „1956” Dán kulturális Intézet -Kecskemét
Budapest, „1956 november. 4” MAT XVII kiállitás
Kecskemét, „Oltár” Kecskemét Cifra Palota
NKA díjazott iparművészeinek kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
2007
Budapest,Nemzeti Táncszinház Galéria
Szekszárd, „Hagyomány és megújulás” Szekszárdi Zsinagóga
Kecskemét – Cifra Palota Keresztény-Egyházművészeti kállitás
Kecskemét, Erdei Ferenc Művelődési Ház Kiállitóterme Kecskemét, Kecskeméti művésztanárok kiállitása.
Szekszárd, Hagyomány és megújulás, A MAT XVII és barátainak kiállitása a Szekszárdi Művészetek Házában.
Budapest, Városmisszió „Incoronata” Zászló kiállitás
Zászló és művészet – művészet és zászló
Budapest, Magdolna Torony – Képes zászlók – Zászlós képek.
Budapest, Zikkurat Galéria -Emlékezet
Szent Mihály Kápolna Budapest -Városmisszió-Szakrális kiállitás.
- Textil Triennálé, Iparművészeti Múzeum
Budapet, Hegyvidék Galéria, Karácsonyi kiállitás
Budapest, Nemzeti Táncszinház Bp. Texturák-fakturák
2008
Budapest, Vizivárosi Galéria.
Pápa, Reneszánsz töredékek Városi Galéria
BRÜSSZEL,”1848 március 15″ EU Parlament
Kecskemét, Kecskeméti textilműhely munkái, Szt. Ferenc kápolna
Budapest, A Kecskeméti Textilművészeti Alkotóműhely 12 éve, Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége
Budapest, Csók galéria, Pasqualetti Eleonórával és Sipos Évával közös kiállítás
2009
Budapest, Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége
- Textil Triennálé díjazottjainak kiállítása
Debrecen, Kecskemét Cifrapalota „keresztülszőtték-fonták szivem…” Petőfi gobelin kiállítás
Budapest, NKA: Megvalósult Művek, Iparművészeti Múzeum
Budapest, Textilmúzeum, Együtt Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállítása
2010
Szekszárd, Szekszárdi Művészetek Háza: Kárpitművészek c. kiállítása
Kecskemét, Kecskemét Cifra Palota, 1997-2010 Kecskeméti Textilművészeti Alkotóműhely kiállítása
Gödöllő, Gim Ház Kert című kiállítás
Szombathely, III. Textiltriennálé
2011
Zuglói képzőművészek kiállítása: Stefánia Galéria
2012
Budapest Táncszinház, Megszőtt vonalak
Szombathely. IV. Textiltriennálé
Kecskemét Kultúrális Központ, Kecskeméti Textilművészeti Alkotóműhely kiállítása: Tisztelet az alkotóháznak
Budapest, Szent István Bazilika: Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállítása
Budapest, Duna Palota: Fenyőünnep Kortárs Magyar Iparművészek kiállítása
Budapest,Vizivárosi Galéria: Ezüstfények Magyar Kárpitművészek kiállítása
Budapest, Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége: Karácsonyi Iparművészeti kiállítás
2013
Budapest, Francia Intézet Szövéskódok. A Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállítása
Budapest, Táncszínház Kép-Zászló Magyar Ipar és Képzőművészek Szövetségének kiállítása
Békés, Jantyik Mátyás Múzeum, A Kecskeméti Textilművészeti Alkotóműhely jubileumi kiállítása “Tisztelet az Alkotóháznak” cimmel
Marosvásárhely, Kultúrpalota: Magyar Kárpiművészek kiállítása Magyar Kárpitok címmel.
Dunaszerdahely, Kortárs Magyar Galéria: Kapcsolat című képzőművészeti kiállítás
Budapest, Olof Palme Ház: Négy elem c. kiállítás MAOE
Budapest, Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége: Mini textil kiállítás
Budapest, Dunapalota Fényünnep c. Iparművészeti kiállítás
Budapest, Iparművészeti Múzeum, 4. Textil Triennálé
2014
Kiskőrös, Magyar Kárpiművészek Országos Egyesülete
“Az egész töredéke és a töredékek egésze” cimű Petőfi-kárpit, Kiskőrös, Petőfi Emlékmúzeum
Szentendre, LABIRINTUS, MAOE Képzö-Ipar-és Fotóművészeti kiallitás, Művészet Malom
Budapest, “Angyal, vigyél hírt a csodáról.” Zuglói képzőművészek, iparművészek kiállítása, ZUGLÓI CIVIL HÁZ
Szentendre, “Duna” kiállítás, a MANK GALÉRIÁBAN
“Duna “kiállítás DUNASZERDAHELY
Budapest, NKA kiállitás, Várkert-Bazár, Ybl-Palota
Budapest, Magyar Képző és Iparművészek szövetsége, Textiltervek 2015
2015
Budapest: Pesterzsébeti Múzeum, Gál Imre Galéria: Tavaszi Tárlat
Szombathely: Szombathelyi Képtár- 5. Textiltriennálé
Dunaszerdahely: “SZÜLŐFÖLD” Képzőművészeti kiállítás
Debrecen: Szt. István üzenete, A Magyar Kárpitművészek kiállítása
Róma – Olaszország- Római Magyar Akadémia, Magyar Kárpitművészek válogatott kiállítása
Esztergom Szt. Adalbert Központ- “Mire a levelek lehullanak, katonáink hazatérnek…” I. világháborúra emlékező kiállítás.
2016
Budapest Vigadó, a Szombathelyi 5. Textiltriennálé anyagának bemutató kiállítása
Budapest, Pesterzsébeti Múzeum, Gál Imre Galéria: Tavaszi Tárlat
Kecskemét, Cifra Palota- 8. Keresztény Ikonográfiai Biennálé
2017
Budapest Vigadó, a Szombathelyi 5. Textiltriennálé anyagának bemutató
kiállítása.
Műcsarnok- Budapest, Szimposion Társaság és Alapitvány kiállítása
Budapest, Vigadó Galéria – III. NEMZETKÖZI KÁRPITKIÁLLÍTÁS
Budapest, Gaál Imre Galéria – V. TAVASZI TÁRLAT
SZOMBATHELY, Szombathelyi Képtár “100 éves a Magyar Gobelin
Budapest, Vizivárosi Galéria – “VÍZIÓK” a Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállítása
Budapest Vigadó Galéria -A Kecskeméti Ciffra Palota gyüjteményének válogatott kiállítása.
Dunaszerdahely -A MAOE Képzőművészeti szakosztályának meghívásos kiállítása- “KAPUK” címmel
Szentendre- MANK GALÉRIA
A MAOE Képzőművészeti szakosztályának meghívásos kiállítása- “KAPUK” címmel Budapest Vigadó Galéria
Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény Kecskeméten
(Válogatás a Kecskeméti Katona József Múzeum Képzőművészeti Gyűjteményéből)
2018
Szálakba zárt történetek Magyar Intézet Szófia
- Textilművészeti triennálé Szombathelyi Képtár – Szombathely
MKE kárpitkiállítás „Mesélő szálak“. Balassi Intézet – Bukaresti Magyar Intézet Román Irodalmi Múzeum – Bukarest
MKE. Horvát és Magyar Kárpitok Zágráb
Pesterzsébeti Múzeum Gaál Imre Galéria, „A fény angyala” – Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény a Kecskeméti Katona József Múzeumból
„Angyalműhely” – Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény a Kecskeméti Katona József Múzeumból Szentes, Koszta József Múzeum
Kecskemét Ciffra Palota: Keresztény Ikonográfia kiállítás a gyűjtemény anyagából
2019
„EVEZZ A MÉLYRE” – Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény a Kecskeméti Katona József Múzeumból Tihanyi Bencés Apátság,
„HARMADNAPRA” – Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény a Kecskeméti Katona József Múzeumból Budapest, Erdős Renée Ház,
GÁL IMRE GALÉRIA Budapest: TAVASZI TÁRLAT
- Szálak közti harmónia BAKU Azerbajdzsán
ÜZENET” c. Magyar Kárpitmúvészek Egyesülete tagjainak kiállítása
Józsefvárosi Galéria
2020
„SZÁLTÖRTÉNETEK” Nőktől, nőkről, mindenkinek /7 kárpitművész gondolatai, érzései. UP Galéria Budapest
„ÖSSZEFONÓDÓ SZÁLAK” Közös kiállítássorozat Bolgár-Magyar kárpitművészek részvételével Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége kiállítóhelye
B44 Galéria, Magyar Kárpitművészek Egyesületének Műhelygalériája
Fény a természetben, Balassi Intézet, U Galéria, Helsinki, Finnország
Fény a természetben, Sofia Kulturközpont, Helsinki, Finnország
Fény a természetben, Magyar Kulturális Intézet, Tallin, Észtország
VIGADÓ GALÉRIA Budapest: „Mert nem lehet feledni…” TRIANON 100 Emlékkiállítás
2021
Budapest: Gál Imre galéria, Tavaszi Tárlat
Önálló kiállítások:
1983, Dabas
1997, Budapest: Munkácsy Mihály Iskola Galéria.
Budapest Stefánia Galéria
1998, Miskolci Galéria Rákóczi Háza
1999, Budapest, Duna Galéria
2000, Budapest Budavári Kárpitműhely
Gyöngyös Mátra Galéria
2006, Budapest, Fészek Galéria, Herman Terem
2008, Pápa, Reneszánsz töredékek -Városi Galéria
2009, Baja- Obszervatórium Kiállítóterme
2010, Kecskemét Erdei Ferenc Művelődési Központ. A hónap művésze
2011, Budapest San Marcó Galéria, Metamorfózisok
2011, Békés Jantyik Mátyás Múzeum -Városi Galéria, Metamorfózisok
2012, Érd, Termál Szálló
2014, Budapest – KÉPMÁS MÁSKÉPP, Józsefvárosi Galéria
MUNKÁK KÖZTULAJDONBAN:
1983: Felvonásköz /gobelin/ Szombathelyi képtár.
1985: Kerek asztal lovagjai /gobelin/ Senlis, Franciaország, St. Frambourg
kápolna. /Cziffra Alapítvány tulajdona.
2010 Magyar Iparművészeti Múzeum /Káprázat /gobelin/
2016 Kecskemét Cifra Palota: Szt. István kárpit, “KÖNNY ÉS ÁLDÁS:” /gobelin/
2020 Petőfi szülőház és emlékmúzeum Kiskőrös “A sors őríz engemet…” Tisztelet a szabadság költőjének /gobelin/
DÍJAK:
Főiskolai Diploma Nívódíj
1984-85 Cziffra Ösztöndíj
- „Keresztülszőtték, fonták szivem” Petôfi Sándor költészete-
Országos pályázat dija. Kiskőrös.
- II. Szombethelyi Textiltriennálé – Fal és tértextil I. díja
2015 Budapest Gál Imre Galéria, Tavaszi Tárlat díja
2016 Kecskemét, a 8. Keresztény Ikonográfiai Biennálé, Kecskemét város fődíja.
2017 FERENCZY NOÉMI DÍJ
Bibliográfia, válogatás:
Tordai Aliz: Zelenák Katalin,textilművész.Katalógus bevezetô 1998.Miskolci
Galéria .
Pirint Andrea: Reneszánsz- töredékek.1998.Észak -Magyarország.2.oldal. / április 11. /
Reneszánsz arcok a textileken. Észak M. o. 1 .oldal. /március.27./
Joóri Judit: A reneszánsztól a szaggatott portréig. Várnegyed.-2ooo. julius 21.
András Edit: Kárpit-Nemzetközi Milleniumi Kortárs Kiállitás.-katalógus, 42.oldal.
2oo1.Jankovich Julia:Az ujjászületett gobelin. /12o-123. old/
Kortárs Magyar Művészeti Lexikon III. kötet. 952-53.oldal.
Magyar iparművészet 2006/3 Ujraértelmezett szépség 36-38 o. N. Dvorszky Hedvig.
Kontaktus és új trendek. 13. o Husz Mária
- Szabó Ernő: Magyar nemzet Vénusz pixelkockákkal 2011.junius.30.-14.oldal.
Szakolczay Lajos: Magyar Fórum, 2014.március 6. “Képmás-Másképp- 12.oldal.
Medveczky Attila: Magyar Fórum 2014. Április 17.”A nemes kor lenyomata a kortárs kárpitművészetben” 10. oldal.
Szakolczay Lajos: Magyar Fórum 2017 december.31. “Víziók” A Magyar Kárpitművészek kiállítása a Vizivárosi Galériában.
TAGSÁG / MEMBERSHIP
1983 Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
Fiatal Iparművészek Stúdiója
1984 Gobelin 14 csoport
Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége
Kulturális Alapítvány a Textilművészetért
Magyar Kárpitművészek Egyesülete
Szakolczay Lajos irodalomtörténész méltató szavai a művésznő munkáiról
„Első pillanatra látni, hogy Zelenák Katalin a reneszánsz szerelmese, A reneszánsz szerelmese, s ugyanakkor izzig vérig mai művész. Avval, hogy szívesen kirándul a régmúltba – Itália a vonzerő-, pontosabban, hogy az anyaggyüjtő útjává teszi, s evvel motívumainak kútja lesz a mediterrán érzület (szépség, pompa), paradox, kortárs izgékonysága hangsulyozódik.
A fragmentumok létfilozófiai esélyeit próbálgatja. Méghozzá úgy, hogy ismert, vagy kevésbé ismert klasszikusok (főképp festők) műveiből kihasít egy-egy darabot, s ezt rejtve-kiemelve saját kárpitjának elidegeníthetetlen képvalóságává avatja. Ezzel a pszichológiai felkészültséget és nem kevés ismeretet, sőt szövőtudományt is igénylő „technikával” el tudja érni, hogy különös időutazás részesei legyünk.
Mert több száz év (és megannyi bennünk létjogot nyert megannyi szépségeszmény) egymásra rakodásából kell kiszabadítani azt a mai korszellemtől sem idegen, inkább annak izgalmát tükröző képmást, amely egyben a modern személyiség tükre is. Legyen az egy kitárulkozó, a nőiességével fonalrácsok között is izgató akt (Tiziano: Urbinoi Venus), vagy – hogy csupán egyik 1986-os textilképének fő alakját említsem- az itáliai piktor ecsetjével életre keltett méltóság (Sebastiano del Piombo: Férfiarckép).
A textilművész kitűnő rajztudásáról igencsak meggyőződhettünk, hiszen vegyes technikájú grafikái (”Az én Madonnám” Portré) az érzékeny vonalhálóba font női arccal a sját arcvonásivá szinte átszellemített én-megvalló magabiztosság tükrözői. A két kárpittervről, A Fragmentum I-II.ről (közülük az előbbi például Leonardó da Vinci Hölgy hermelinnel című festményének nőalakját fogja a fókuszba) stintén elmondható mindez.
Ám a kárpitvázlatok, jól látható, számítógéppel (számítógépes rajzzal) készültek. A nagyobb négyzetekre (szépség-raszterekre) bontott felület, konstruktív szerkezeti részegységeket mutatna. S ebbe a kockás tengerbe – amely egyszerre rejti, és titokzatosságával ki is emeli az alakokat, motívumokat – a szövés nyomán még inkább láthatóvá válik (az alap geometriájával csaknem kontrasztot keltvén illeszkedik a környezetbe) a klasszikus fetményekröl ideemelt, a művész által kigondolt szellemes „védőháló” mögé bújtatott megannyi motívum.
Az ámító szépség – test, arc, kéztartás, ruharedő stb.- nem megdidereg ebben a szándékolt „kopárságban”, amely a befejezetlenség egyenes következménye, hanem új energiát kapván, a titokzatoskodó szem által előbányászott fragmentumok segítségével a kompozíció dinamitja lesz. Ebben a szépségrobbanásban természetesen ott a rejtező alkotó – az öntörvényű személyiség – arca is.
Ahogyan a textilművész nyitva hagyja, kompoziciós bravúrral, a tömör kárpit egyik másik részét finoman behálózó gyapjúszálat (hogy az idő sodorja tovább?), abban szemérmesen kitárulkozó lénye is benne van (Portétöredék I-II). Hiszen időrostája úgy válogatja meg a klasszikumot, hogy a választás artisztikuma szinte jellemtulajdonságot sejtet. Evvel a töredéklétnek is van esélye arra – mindnyájan esendőek vagyunk – , hogy egyszer egésszé váljék. Csak tudni kell a megidézés módját, vagyis hogy a magánérdeklődésből ideemelt itáliai reneszánsz miként válik egyetemes igazságfaktorrá. Ha kell technikai bravúrral, ha kell, a képet „idegen” javakból sajátjává szelidített, varázslattal Zelenák Katalin fölöttébb birtokában van mindeme képességeknek. Kompoziciós készsége – mert szerkezet, szín, forma a kezére játszik – sosem tántorodik meg egy-egy klasszikus mű részegységének a bekebelezésekor. Nem szükséges az egészet – pontosabban a motívumok mindegyikét – idéznie, hogy eljusson saját látomásához. Csak egyetlen példát! Nagy hatású kárpitja, az Elmúlás mintázata, mint említettem volt, Tiziano klasszikus szépségű festményéből merített.
Az Urbinoi Venus, többek közt, Giorgione képét „folytatja” , s a velencei szobába való helyezéssel talán meg is emelve a korábbi mester aktjának erotikus vonzalmát. A kihívó testtartás a textilművésznek elég volt arra, hogy – „kockáinak” rácsszerkezete mögött is – erősen sugalljon valamit a testiségről. Viszont a háttér két szolgálóalakjából csak a „kelengyés ládába” behajló gyermeket tartja meg, az álló nőalakot, fokozva az önmagát kellető női test hatását, egy másik, harisnyakötőjét (?) babráló figurára cseréli.
Nyilván ennek is megvan az ősképe, mint ahogyan a reneszánsz előzményű többi figurának. De a látogatónak nem kell minduntalan nyomoznia ahhoz, hogy fölismerje eme „kívülről” megtámogatott szépségeket. Az Odaliszk kagylóban fekvő aktja – zseniális szerkezet -, a A káprázat színfátyol mögötti, szintén fekvő testtartása miatt izgalmas hölgye, a nonfiguratívnak tetsző, ám félfigurális Álomtöredék felhő kertje, a Megszűnés szerzetesi nyugalma és a Mozgásban I-II. Absztrakcióval is jelzett dinamikája mind-mind olyan élményforrás, amely a beszüremkedő háttér nélkül is élvezhető.”
Az online kiállítás a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) támogatásával jött létre.