Zelenák Katalin online kiállítása

Loading Események
  • Ez az esemény elmúlt.

Zelenák Katalin online kiállítása

ZELENÁK KATALIN FERENCZY NOÉMI DÍJAS KÁRPITMŰVÉSZ ONLINE KIÁLLÍTÁSA

 

Zelenák Katalinról

1958. május 3-án Miskolcon született.

Művészeti tanulmányok: 1977-1983, a Budapesti Iparművészeti Főiskola / ma, MOME, Moholy Nagy Művészeti Egyetem / Textil Tanszék Gobelin Falikárpit Tanszakán, 1983-ban.

Mestere Plesnivy Károly volt.

Tanulmányút, ösztöndíj: 1984, Franciaország.

Cziffra-ösztöndíjasként két hónapot tölthetett Franciaországban, Senlisben, Gemenosban és Dél-Franciaországban.

Csoportos kiállítások:

1984

Gemenos, Franciaország: Cziffra-ösztöndíj kiállítás.

Senlis, Franciaország: Cziffra-ösztöndíj kiállítás.

Budapest, Ernst múzeum: F.I.S. kiállitás

1985

London, Contemporary Textil Gallery.

Budapest, Vigadó Galéria: Cziffra Alapitvány kiállitása

1986

Budapest, Vigadó Galéria: “Gobelin 14”

1987

“Kortárs Magyar Textilművészet” Nottingham, Bralisleg, Leicester

Kölesd, Tengelic, Szirák-Kastély Galéria: Cziffra Alapitvány kiállitás

Budapest, Csók Galéria: “Gobelin 14”

1989

München, Theater Galerie im Karlshof: “Gobelin 14”

1990

Budapest: Csepel Galéria: “Gobelin 14”

1991

Budapest, Vigadó Galéria: Ferenczy kiállítás.

Palma de Mallorca: Ferenczy kiállítás.

1993

Budapest, Csók Galéria: Figurális Gobelin.

1994

Budapest, Petőfi Csarnok: Tavaszi tárlat.

1995

Budapest, Stefánia Galéria: Zuglói képzőművészek kiállitása

Budapest, Iskola Galéria, Advent 95.

1996

Budapest, Olaf Palme Ház, “Együtt 11OO éve”

1996-1998

Szombathely,Szombathelyi Képtár, Szombathelyi Textil Biennálé.

Gödöllő: Textil Bennálé kiállítása.

1997

Nádasladányi Szimpózium.

Budapest, Stefánia Galéria, Felvetések. A Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiálítása.

1998

Tölgyfa Galéria, A Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállítása.

Budapest, “Csend” Vigadó Galéria

1999

Budapest, Vigadó Galéria: Petőfi a képzőművészetben

Kiskőrös, Petőfi Múzeum: Petőfi a képzőművészetben

2000

Kecskemét, Téli tárlat 2ooo

1ooo ÉV- Magyar Szentek, Kecskeméti Képtár/Cifra Palota

2001

Esztergom, Szt István és műve szövött kárpiton Esztergomi Keresztény Múzeum

Szentendre, Ferenczy Noémi és követői, Szentendrei Művészeti Malom

Budapest, Magyar Milleniumi Iparművészet, Budapest Műcsarnok

Keszthely, PELSO – Országos kerámia és textil kiállitás

Budapest, Nemzetközi Milleniumi Kortárs Kiállitás

Nemzetközi Kárpit- Szépművészeti Múzeum

Genf, / Svájc/ Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállitása.

Gödöllő, Élmény és Eszmény- Királyi Kastély

2002

Le Fil Hongrois- Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállitása

Nemzetek Palotája / Genf / CH.

Kortárs Kárpit Magyarországról-PALAZZÓ TORLONIA, Ceri – Cerveteri ITÁLIA

2003

Budapest, 7 év 77 művész -Budavári Kárpitműhely

Szombathely, I. Szombathelyi Triennálé Szombathelyi Képtár

Szent István Galéria Budapest- Piarista tervek, “Mátyás és kora” Magyar Kárpitművészek Egyesülete

2005

“Keresztülszőtték, fonták szívemet…”kárpitkiállítás Petőfi Sándor költészete

Magyar Kultúrális Intézet, Varsó

Első Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé-Kecskemét Cifra Palota

2006

Szombathely, II. Szombathelyi Textiltriennálé

Budapest, “Bartók”-Országos kiállitás

Kecskemét, “1956” Dán kulturális Intézet -Kecskemét

Budapest, “1956 november. 4” MAT XVII kiállitás

Kecskemét, “Oltár” Kecskemét Cifra Palota

NKA díjazott iparművészeinek kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

2007

Budapest,Nemzeti Táncszinház Galéria

Szekszárd, “Hagyomány és megújulás” Szekszárdi Zsinagóga

Kecskemét – Cifra Palota Keresztény-Egyházművészeti kállitás

Kecskemét, Erdei Ferenc Művelődési Ház Kiállitóterme Kecskemét, Kecskeméti művésztanárok kiállitása.

Szekszárd, Hagyomány és megújulás, A MAT XVII és barátainak kiállitása a Szekszárdi Művészetek Házában.

Budapest, Városmisszió “Incoronata” Zászló kiállitás

Zászló és művészet – művészet és zászló

Budapest, Magdolna Torony – Képes zászlók – Zászlós képek.

Budapest, Zikkurat Galéria -Emlékezet

Szent Mihály Kápolna Budapest -Városmisszió-Szakrális kiállitás.

  1. Textil Triennálé, Iparművészeti Múzeum

Budapet, Hegyvidék Galéria, Karácsonyi kiállitás

Budapest, Nemzeti Táncszinház Bp. Texturák-fakturák

2008

Budapest, Vizivárosi Galéria.

Pápa, Reneszánsz töredékek Városi Galéria

BRÜSSZEL,”1848 március 15″ EU Parlament

Kecskemét, Kecskeméti textilműhely munkái, Szt. Ferenc kápolna

Budapest, A Kecskeméti Textilművészeti Alkotóműhely 12 éve, Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége

Budapest, Csók galéria, Pasqualetti Eleonórával és Sipos Évával közös kiállítás

2009

Budapest, Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége

  1. Textil Triennálé díjazottjainak kiállítása

Debrecen, Kecskemét Cifrapalota “keresztülszőtték-fonták szivem…” Petőfi gobelin kiállítás

Budapest, NKA: Megvalósult Művek, Iparművészeti Múzeum

Budapest, Textilmúzeum, Együtt Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállítása

2010

Szekszárd, Szekszárdi Művészetek Háza: Kárpitművészek c. kiállítása

Kecskemét, Kecskemét Cifra Palota, 1997-2010 Kecskeméti Textilművészeti Alkotóműhely kiállítása

Gödöllő, Gim Ház Kert című kiállítás

Szombathely, III. Textiltriennálé

2011

Zuglói képzőművészek kiállítása: Stefánia Galéria

2012

Budapest Táncszinház, Megszőtt vonalak

Szombathely. IV. Textiltriennálé

Kecskemét Kultúrális Központ, Kecskeméti Textilművészeti Alkotóműhely kiállítása: Tisztelet az alkotóháznak

Budapest, Szent István Bazilika: Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállítása

Budapest, Duna Palota: Fenyőünnep Kortárs Magyar Iparművészek kiállítása

Budapest,Vizivárosi Galéria: Ezüstfények Magyar Kárpitművészek kiállítása

Budapest, Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége: Karácsonyi Iparművészeti kiállítás

2013

Budapest, Francia Intézet Szövéskódok. A Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállítása

Budapest, Táncszínház Kép-Zászló Magyar Ipar és Képzőművészek Szövetségének kiállítása

Békés, Jantyik Mátyás Múzeum, A Kecskeméti Textilművészeti Alkotóműhely jubileumi kiállítása “Tisztelet az Alkotóháznak” cimmel

Marosvásárhely, Kultúrpalota: Magyar Kárpiművészek kiállítása Magyar Kárpitok címmel.

Dunaszerdahely, Kortárs Magyar Galéria: Kapcsolat című képzőművészeti kiállítás

Budapest, Olof Palme Ház: Négy elem c. kiállítás MAOE

Budapest, Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége: Mini textil kiállítás

Budapest, Dunapalota Fényünnep c. Iparművészeti kiállítás

Budapest, Iparművészeti Múzeum, 4. Textil Triennálé

2014

Kiskőrös, Magyar Kárpiművészek Országos Egyesülete

“Az egész töredéke és a töredékek egésze” cimű Petőfi-kárpit, Kiskőrös, Petőfi Emlékmúzeum

Szentendre, LABIRINTUS, MAOE Képzö-Ipar-és Fotóművészeti kiallitás, Művészet Malom

Budapest, “Angyal, vigyél hírt a csodáról.” Zuglói képzőművészek, iparművészek kiállítása, ZUGLÓI CIVIL HÁZ

Szentendre, “Duna” kiállítás, a MANK GALÉRIÁBAN

“Duna “kiállítás DUNASZERDAHELY

Budapest, NKA kiállitás, Várkert-Bazár, Ybl-Palota

Budapest, Magyar Képző és Iparművészek szövetsége, Textiltervek 2015

2015

Budapest: Pesterzsébeti Múzeum, Gál Imre Galéria: Tavaszi Tárlat

Szombathely: Szombathelyi Képtár- 5. Textiltriennálé

Dunaszerdahely: “SZÜLŐFÖLD” Képzőművészeti kiállítás

Debrecen: Szt. István üzenete, A Magyar Kárpitművészek kiállítása

Róma – Olaszország- Római Magyar Akadémia, Magyar Kárpitművészek válogatott kiállítása

Esztergom Szt. Adalbert Központ- “Mire a levelek lehullanak, katonáink hazatérnek…” I. világháborúra emlékező kiállítás.

2016

Budapest Vigadó, a Szombathelyi 5. Textiltriennálé anyagának bemutató kiállítása

Budapest, Pesterzsébeti Múzeum, Gál Imre Galéria: Tavaszi Tárlat

Kecskemét, Cifra Palota- 8. Keresztény Ikonográfiai Biennálé

2017

Budapest Vigadó, a Szombathelyi 5. Textiltriennálé anyagának bemutató

kiállítása.

Műcsarnok- Budapest, Szimposion Társaság és Alapitvány kiállítása

Budapest, Vigadó Galéria – III. NEMZETKÖZI KÁRPITKIÁLLÍTÁS

Budapest, Gaál Imre Galéria – V. TAVASZI TÁRLAT

SZOMBATHELY, Szombathelyi Képtár “100 éves a Magyar Gobelin

Budapest, Vizivárosi Galéria – “VÍZIÓK” a Magyar Kárpitművészek Egyesületének kiállítása

Budapest Vigadó Galéria -A Kecskeméti Ciffra Palota gyüjteményének válogatott kiállítása.

Dunaszerdahely -A MAOE Képzőművészeti szakosztályának meghívásos kiállítása- “KAPUK” címmel

Szentendre- MANK GALÉRIA

A MAOE Képzőművészeti szakosztályának meghívásos kiállítása- “KAPUK” címmel Budapest Vigadó Galéria

Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény Kecskeméten

(Válogatás a Kecskeméti Katona József Múzeum Képzőművészeti Gyűjteményéből)

2018

Szálakba zárt történetek  Magyar Intézet Szófia

  1. Textilművészeti triennálé Szombathelyi Képtár – Szombathely

MKE kárpitkiállítás „Mesélő szálak“. Balassi Intézet – Bukaresti Magyar Intézet Román Irodalmi Múzeum – Bukarest

MKE. Horvát  és Magyar  Kárpitok  Zágráb

Pesterzsébeti Múzeum Gaál Imre Galéria, „A fény angyala” – Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény a Kecskeméti Katona József Múzeumból

„Angyalműhely” – Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény a Kecskeméti Katona József Múzeumból Szentes, Koszta József Múzeum

Kecskemét Ciffra Palota: Keresztény Ikonográfia kiállítás a gyűjtemény anyagából

2019

„EVEZZ A MÉLYRE” – Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény a Kecskeméti Katona József Múzeumból Tihanyi Bencés Apátság,

„HARMADNAPRA” – Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény a Kecskeméti Katona József Múzeumból Budapest, Erdős Renée Ház,

GÁL IMRE GALÉRIA Budapest: TAVASZI TÁRLAT

  1. Szálak közti harmónia BAKU Azerbajdzsán

ÜZENET” c. Magyar Kárpitmúvészek Egyesülete tagjainak kiállítása

Józsefvárosi Galéria

2020

„SZÁLTÖRTÉNETEK” Nőktől, nőkről, mindenkinek /7 kárpitművész gondolatai, érzései. UP Galéria Budapest

„ÖSSZEFONÓDÓ SZÁLAK” Közös kiállítássorozat Bolgár-Magyar kárpitművészek részvételével Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége kiállítóhelye

B44 Galéria, Magyar Kárpitművészek Egyesületének Műhelygalériája

Fény a természetben, Balassi Intézet, U Galéria, Helsinki, Finnország

Fény a természetben, Sofia Kulturközpont, Helsinki, Finnország

Fény a természetben, Magyar Kulturális Intézet, Tallin, Észtország

VIGADÓ GALÉRIA Budapest: „Mert nem lehet feledni…” TRIANON 100  Emlékkiállítás

 

2021

Budapest: Gál Imre galéria, Tavaszi Tárlat

Önálló kiállítások:

1983, Dabas

1997, Budapest: Munkácsy Mihály Iskola Galéria.

Budapest Stefánia Galéria

1998, Miskolci Galéria Rákóczi Háza

1999, Budapest, Duna Galéria

2000, Budapest Budavári Kárpitműhely

Gyöngyös Mátra Galéria

2006, Budapest, Fészek Galéria, Herman Terem

2008, Pápa, Reneszánsz töredékek -Városi Galéria

2009, Baja- Obszervatórium Kiállítóterme

2010, Kecskemét Erdei Ferenc Művelődési Központ. A hónap művésze

2011, Budapest San Marcó Galéria, Metamorfózisok

2011, Békés  Jantyik Mátyás Múzeum -Városi Galéria, Metamorfózisok

2012, Érd, Termál Szálló

2014, Budapest – KÉPMÁS MÁSKÉPP, Józsefvárosi Galéria

MUNKÁK KÖZTULAJDONBAN:

1983: Felvonásköz /gobelin/ Szombathelyi képtár.

1985: Kerek asztal lovagjai /gobelin/ Senlis, Franciaország, St. Frambourg

kápolna. /Cziffra Alapítvány tulajdona.

2010 Magyar Iparművészeti Múzeum /Káprázat /gobelin/

2016 Kecskemét Cifra Palota: Szt. István kárpit, “KÖNNY ÉS ÁLDÁS:” /gobelin/

2020 Petőfi szülőház és emlékmúzeum Kiskőrös “A sors őríz engemet…” Tisztelet a szabadság költőjének /gobelin/

 

DÍJAK:

Főiskolai Diploma Nívódíj

1984-85 Cziffra Ösztöndíj

  1. “Keresztülszőtték, fonták szivem” Petôfi Sándor költészete-

Országos pályázat dija. Kiskőrös.

  1. II. Szombethelyi Textiltriennálé – Fal és tértextil I. díja

2015 Budapest Gál Imre Galéria, Tavaszi Tárlat díja

2016 Kecskemét, a 8. Keresztény Ikonográfiai Biennálé, Kecskemét város fődíja.

2017 FERENCZY NOÉMI DÍJ

Bibliográfia, válogatás:

Tordai Aliz: Zelenák Katalin,textilművész.Katalógus bevezetô 1998.Miskolci

Galéria .

Pirint Andrea: Reneszánsz- töredékek.1998.Észak -Magyarország.2.oldal. / április 11. /

Reneszánsz arcok a textileken. Észak M. o. 1 .oldal. /március.27./

Joóri Judit: A reneszánsztól a szaggatott portréig. Várnegyed.-2ooo. julius 21.

András Edit: Kárpit-Nemzetközi Milleniumi Kortárs Kiállitás.-katalógus, 42.oldal.

2oo1.Jankovich Julia:Az ujjászületett gobelin. /12o-123. old/

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon III. kötet. 952-53.oldal.

Magyar iparművészet 2006/3 Ujraértelmezett szépség 36-38 o. N. Dvorszky Hedvig.

Kontaktus és új trendek. 13. o Husz Mária

  1. Szabó Ernő: Magyar nemzet Vénusz pixelkockákkal 2011.junius.30.-14.oldal.

Szakolczay Lajos: Magyar Fórum, 2014.március 6. “Képmás-Másképp- 12.oldal.

Medveczky Attila: Magyar Fórum 2014. Április 17.”A nemes kor lenyomata a kortárs kárpitművészetben” 10. oldal.

Szakolczay Lajos: Magyar Fórum 2017 december.31. “Víziók” A Magyar Kárpitművészek kiállítása a Vizivárosi Galériában.

TAGSÁG / MEMBERSHIP

1983 Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete

Fiatal Iparművészek Stúdiója

1984 Gobelin 14 csoport

Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége

Kulturális Alapítvány a Textilművészetért

Magyar Kárpitművészek Egyesülete


Szakolczay Lajos irodalomtörténész méltató szavai a művésznő munkáiról

„Első pillanatra látni, hogy Zelenák Katalin a reneszánsz szerelmese, A reneszánsz szerelmese, s ugyanakkor izzig vérig mai művész. Avval, hogy szívesen kirándul a régmúltba – Itália a vonzerő-, pontosabban, hogy az anyaggyüjtő útjává teszi, s evvel motívumainak kútja lesz a mediterrán érzület (szépség, pompa), paradox, kortárs izgékonysága hangsulyozódik.

A fragmentumok létfilozófiai esélyeit próbálgatja. Méghozzá úgy, hogy ismert, vagy kevésbé ismert klasszikusok (főképp festők) műveiből kihasít egy-egy darabot, s ezt rejtve-kiemelve saját kárpitjának elidegeníthetetlen képvalóságává avatja. Ezzel a pszichológiai felkészültséget és nem kevés ismeretet, sőt szövőtudományt is igénylő „technikával” el tudja érni, hogy különös időutazás részesei legyünk.

Mert több száz év (és megannyi bennünk létjogot nyert megannyi szépségeszmény) egymásra rakodásából kell kiszabadítani azt a mai korszellemtől sem idegen, inkább annak izgalmát tükröző képmást, amely egyben a modern személyiség tükre is. Legyen az egy kitárulkozó, a nőiességével fonalrácsok között is izgató akt (Tiziano: Urbinoi Venus), vagy – hogy csupán egyik 1986-os textilképének fő alakját említsem- az itáliai piktor ecsetjével életre keltett méltóság (Sebastiano del Piombo: Férfiarckép).

A textilművész kitűnő rajztudásáról igencsak meggyőződhettünk, hiszen vegyes technikájú grafikái (”Az én Madonnám” Portré) az érzékeny vonalhálóba font női arccal a sját arcvonásivá szinte átszellemített én-megvalló magabiztosság tükrözői. A két kárpittervről, A Fragmentum I-II.ről (közülük az előbbi például Leonardó da Vinci Hölgy hermelinnel című festményének nőalakját fogja a fókuszba) stintén elmondható mindez.

Ám a kárpitvázlatok, jól látható, számítógéppel (számítógépes rajzzal) készültek. A nagyobb négyzetekre (szépség-raszterekre) bontott felület, konstruktív szerkezeti részegységeket mutatna. S ebbe a kockás tengerbe – amely egyszerre rejti, és titokzatosságával ki is emeli az alakokat, motívumokat – a szövés nyomán még inkább láthatóvá válik (az alap geometriájával csaknem kontrasztot keltvén illeszkedik a környezetbe) a klasszikus fetményekröl ideemelt, a művész által kigondolt szellemes „védőháló” mögé bújtatott megannyi motívum.

Az ámító szépség – test, arc, kéztartás, ruharedő stb.- nem megdidereg ebben a szándékolt „kopárságban”, amely a befejezetlenség egyenes következménye, hanem új energiát kapván, a titokzatoskodó szem által előbányászott fragmentumok segítségével a kompozíció dinamitja lesz. Ebben a szépségrobbanásban természetesen ott a rejtező alkotó – az öntörvényű személyiség – arca is.

Ahogyan a textilművész nyitva hagyja, kompoziciós bravúrral, a tömör kárpit egyik másik részét finoman behálózó gyapjúszálat (hogy az idő sodorja tovább?), abban szemérmesen kitárulkozó lénye is benne van (Portétöredék I-II). Hiszen időrostája úgy válogatja meg a klasszikumot, hogy a választás artisztikuma szinte jellemtulajdonságot sejtet. Evvel a töredéklétnek is van esélye arra – mindnyájan esendőek vagyunk – , hogy egyszer egésszé váljék. Csak tudni kell a megidézés módját, vagyis hogy a magánérdeklődésből ideemelt itáliai reneszánsz miként válik egyetemes igazságfaktorrá. Ha kell technikai bravúrral, ha kell, a képet „idegen” javakból sajátjává szelidített, varázslattal Zelenák Katalin fölöttébb birtokában van mindeme képességeknek. Kompoziciós készsége – mert szerkezet, szín, forma a kezére játszik – sosem tántorodik meg egy-egy klasszikus mű részegységének a bekebelezésekor. Nem szükséges az egészet – pontosabban a motívumok mindegyikét – idéznie, hogy eljusson saját látomásához. Csak egyetlen példát! Nagy hatású kárpitja, az Elmúlás mintázata, mint említettem volt, Tiziano klasszikus szépségű festményéből merített.

Az Urbinoi Venus, többek közt, Giorgione képét „folytatja” , s a velencei szobába való helyezéssel talán meg is emelve a korábbi mester aktjának erotikus vonzalmát. A kihívó testtartás a textilművésznek elég volt arra, hogy – „kockáinak” rácsszerkezete mögött is – erősen sugalljon valamit a testiségről. Viszont a háttér két szolgálóalakjából csak a „kelengyés ládába” behajló gyermeket tartja meg, az álló nőalakot, fokozva az önmagát kellető női test hatását, egy másik, harisnyakötőjét (?) babráló figurára cseréli.

Nyilván ennek is megvan az ősképe, mint ahogyan a reneszánsz előzményű többi figurának. De a látogatónak nem kell minduntalan nyomoznia ahhoz, hogy fölismerje eme „kívülről” megtámogatott szépségeket. Az Odaliszk kagylóban fekvő aktja – zseniális szerkezet -, a A káprázat színfátyol mögötti, szintén fekvő testtartása miatt izgalmas hölgye, a nonfiguratívnak tetsző, ám félfigurális Álomtöredék felhő kertje, a Megszűnés szerzetesi nyugalma és a Mozgásban I-II. Absztrakcióval is jelzett dinamikája mind-mind olyan élményforrás, amely a beszüremkedő háttér nélkül is élvezhető.”


Az online kiállítás a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) támogatásával jött létre.

2021. augusztus 31.
Ingyenes

Részletek

Dátum: 2021. 08. 31.

Kerekesszékkel megközelíthető program Gyermekbarát program